Artena berlina Pinin Farina


Astura Coupé Pinin Farina, 1931


Astura 4e serie Mille Miglia, carrosserie 1947


Astura Cabriolet Pinin Farina


Astura Cabriolet Pinin Farina, 1938


Astura Coupé Pourtout 1938

ARTENA & ASTURA 1931 – 1940,
een dubbel ontwerp
>> TERUG

De Lambda was in tien jaar tijd van een lichte toerwagen steeds meer een luxeauto geworden en daarom was besloten, om de opvolger van de Lambda in twee uitvoeringen uit te brengen. De Artena als het viercilinder basismodel, een onverwoestbaar werkpaard, en de Astura voor het hogere marktsegment en met hetzelfde chassis als de Artena, maar met een achtcilinder motor. Er was ondertussen een economische crisis, dus een besparing in de ontwikkelings- en productiekosten was verstandig.

De Artena en Astura hebben een conventioneel stalen chassis van doosvormige kokers, met achter een starre as en bladveren. Vóór vinden we nu de definitieve versie van de typische Lanciavooras, nu zonder de extra steunen naar de bovenkant van de radiateur. De hele vooras kan nu simpel gedemonteerd worden. Beide modellen hebben een V-motor met een kleine blokhoek en een bovenliggende nokkenas. De perfecte symmetrie maakt de Asturamotor tot één van de mooiste Lanciamotoren. De V8 is nauwelijks langer en iets breder dan een conventionele viercilinder lijnmotor en kon daarom zonder veel problemen in het ook voor de Artena bestemde chassis gemonteerd worden. Op het Asturachassis zijn de mooiste carrosserieën gebouwd die de Italiaanse carrozzeria’s konden bedenken, maar soms wel met fascistoïde trekken.

Artena:

Carrosserie:

Motor:

Versnellingsbak:
Banden:
Wielbasis:
Gewicht:
Productie-aantal:
Topsnelheid:
Geperst plaatstaal, gelast tot dichte kokers en met een kruisversteviging.
V4 met een blokhoek van 17° en een bovenliggende nokkenas, 1924 cc, 54 pk.
Vier versnellingen, ongesynchroniseerd.
14x45.
2990 mm, 3e serie 2950/3140 mm.
1150 kg. (1e serie berlina).
Circa 5.500.
115 km/h.


Astura:

Carrosserie:

Motor:


Versnellingsbak:
Banden:
Wielbasis:
Gewicht:
Productie-aantal:
Topsnelheid:
Geperst plaatstaal, gelast tot dichte kokers en met een kruisversteviging.
V8 met een blokhoek van 19° en een bovenliggende nokkenas, 2604 cc, 72 pk. Vanaf de 3e serie een blokhoek van 19°30’, 2972 cc, 82 pk.
Vier versnellingen, ongesynchroniseerd.
15x45, 4e serie 16x45.
3177 mm, 3e serie 3100/3332 mm, 4e serie 3475 mm.
1250 kg. (1e serie berlina).
Circa 2.900.
125 km/h.

 

>> TERUG