Berlina


Trevi 1982


HPE


Coupé 1800


Spider


Montecarlo 1e serie

BETA 1972-1984,
bij Lanciafanaten verguisd
>> TERUG


Na de overname door Fiat in 1969 moest Lancia snel door een nieuw en weer winstgevend te produceren model op de been worden geholpen. Al in 1972 verscheen de nieuwe Lancia, een ‘fast back’ vierdeursmodel. Voor de naamgeving werd teruggegrepen op het gebruik van de letters van het Griekse alfabet, zoals Lancia dat sinds 1906 tot de jaren dertig gewend was te doen. Om verwarring met dat andere Italiaanse merk te voorkomen werd de letter a (alfa) overgeslagen en werd het de letter b, Beta dus.
De Beta was van een totaal nieuw ontwerp, echter met gebruikmaking van vele componenten uit het Fiatmagazijn waaronder de dwars voorin geplaatste motor en transmissie. Daardoor werd en wordt de Beta door Lanciafanaten niet als een echte Lancia beschouwd. Terecht of niet, feit is dat een merk als Jaguar zelfs twee keer door een andere autofabrikant werd overgenomen en toch gewoon Jaguar gebleven is, dus waarom Lancia dan niet? Of al die andere merken met een overnameverleden zoals Citroën, Audi, Bentley, Maserati en ga zo maar door. Hoe dan ook, de Beta is bij zijn introductie door de pers geprezen en wel op grond van zijn technische specificaties, prestaties, uitrusting en rijkwaliteiten.

Na de nogal kleurloze Berlina verschenen gelukkig ook aantrekkelijk vormgegeven varianten zoals de Coupé, de HPE (High Performance Executive) met achterklep, de door Zagato gebouwde Spider (ontwerp Pininfarina) en als buitenbeentje de door Pininfarina ontworpen en gebouwde Montecarlo (Scorpion voor de Amerikaanse markt). De laatste een tweezits sportcoupé met middenmotor, die oorspronkelijk het grotere zusje van de Fiat X1/9 had moeten worden. Er is op het laatst ook nog een ‘notch back’ Berlina uitgebracht in afwachting van de Thema, met de naam Trevi. Bijzonder op motorengebied in de Betaserie is de tweeliter Volumexmotor met mechanische Roots compressor!

Achteraf bezien mag men toch wel vaststellen dat met name de aantrekkelijke modelvarianten van de Betaserie de liefhebber van jonge Italiaanse klassiekers veel te bieden hebben, ook al missen ze de typische Lanciakwaliteit van voorheen. Helaas heeft de reputatie nog steeds te lijden van de roestproblemen met vooral Beta’s van de eerste serie, een probleem overigens waar alle merken in die tijd mee te maken kregen vanwege het intensief pekelen van de wegen in de winter.


Carrosserie:
Motor:


Versnellingsbak:

Banden:
Wielbasis:
Gewicht:

Productie-aantal:
Topsnelheid:

Alle modellen zelfdragende stalen carrosserie,
Viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende nokkenassen, 1297, 1301, 1367, 1438, 1585, 1592, 1756, 1920 en 1995 cc, 82 tot 135 pk
Standaard vijf versnellingen op alle modellen, vanaf 2e serie leverbaar met drietrapsautomaat.
155-14 tot 185/60-14.
2540 mm, coupe en spider, 2350 mm, Montecarlo 2300 mm.
990 tot 1195 kg.
Circa 436.000.
160 tot 200 km/h.

 

>> TERUG