Berlina


Coupé Pininfarina


GT Touring


Convertible Touring


Super Sport Zagato

FLAMINIA 1957-1970,
overgangsmodel met stijl en uitstraling
>> TERUG


Hadden auto’s in de jaren vijftig bolle vormen en kleine ramen, Pinin Farina - de Italiaanse topdesigner (sinds 1961 worden beide namen aaneengeschreven als Pininfarina) - maakte al deze ontwerpen in één klap gedateerd met de Aurelia Florida. Met één pennenstreek van koplamp tot achterlicht, grote vlakken en raampartijen bepaalt dit prototype uit 1955 de styling van auto’s tot de dag van vandaag. Het was gebouwd op de bodemplaat van een Aurelia B12 en het management van Lancia was zó onder de indruk, dat onmiddellijk begonnen werd om op basis van de Florida een productieversie te ontwikkelen, de Flaminia.

De motor is een geheel nieuw ontworpen V6, met dezelfde opzet als de Aurelia maar groter en zwaarder uitgevoerd en voorzien van een krukastrillingsdemper. Voor de rest gelijkt de techniek veel op die van de Aurelia, behalve dat voor de voorwielophanging de traditionele Lanciavooras vervangen werd door een wielophanging met draagarmen van ongelijke lengte. Verder is de Flaminia de eerste Lancia met schijfremmen, eerst als optie, maar al na 500 auto’s standaard.

Waarin de Flaminia echt boven alles uitsteekt is de styling. De Berlina is misschien wel de mooiste carrosserie die Lancia ooit gebouwd heeft, maar ook de andere modellen waren buitengewoon. Pininfarina bouwde de chique Flaminia Coupé, Touring zowel de aluminium Coupé (GT en GTL 2+2) als dito Convertible en Zagato de eveneens aluminium modellen Sport en Super Sport, met twee bulten in het dak om de inzittenden meer hoofdruimte te geven! De laatste zijn de snelste en meest spectaculaire van alle Flaminia’s.


Carrosserie:



Motor:


Versnellingsbak:


Banden:
Wielbasis:

Gewicht:

Productie-aantal:
Topsnelheid:

Berlina en Pininfarina Coupé: zelfdragende carrosserie van staal,
Touring en Zagato: platformchassis met aluminium carrosserie.
Aluminium V6 met een blokhoek van 60° en een enkele onderliggende nokkenas, 2458 cc, vanaf 1963 2775 cc, 102 tot 152 pk
Volledig gesynchroniseerde vierversnellingsbak, samengebouwd met koppeling, differentieel en remmen en achter gemonteerd.
Berlina 175–400, overige modellen 165-400.
2870 mm, Coupé 2750 mm, Touring en Zagato 2520 mm, GTL 2600 mm.
Circa 1500 Kg, Touring en Zagato 1300 tot 1400 kg.
Circa 8.700.
160 tot 190 km/h, Zagato Super Sport 210 km/h.

 

>> TERUG