Berlina 1500, 1961


Milleotto (2e serie), 1968


2000 Berlina 1971


Coupé Pininfarina


Convertible Vignale


Sport Zagato

FLAVIA EN 2000 1961-1974,
de beste naoorlogse Lancia
>> TERUG


Na de overname van Lancia door Pesenti in 1955 was er weer geld om nieuwe modellen te ontwikkelen en de nieuwe technisch directeur Antonio Fessia mocht een nieuwe weg inslaan. Gevolg: een auto met voorwielaandrijving, de Flavia.

Alleen DKW, Adler en Citroën hadden succesvol een voorwielaandrijver op de markt gebracht maar voorwielaandrijving had ook een nadeel. Er waren namelijk aandrijfreacties voelbaar in het stuur. De Flavia geldt als de eerste voorwielaandrijver waarbij dat niet meer het geval is en sommige onwetende Flaviarijders ontdekten pas dat ze een auto met voorwielaandrijving hadden gekocht, als ze voor het eerst sneeuwkettingen om moesten leggen. Die plachten zij immers uit gewoonte om de achterwielen aan te brengen! Het onderstel van de Flavia is zelfs zó goed, dat het nòg kan wedijveren met veel auto’s die nu op de markt zijn.

Om zo min mogelijk gewicht vóór de vooras te plaatsen en om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden, heeft de Flavia een boxermotor die de helft korter en veel lager is dan een lijnmotor. Motor en versnellingsbak zijn met de wielophanging samengebouwd in een subframe dat op zes punten in rubbers aan de carrosserie is bevestigd. Achter is een buisvormige starre as op bladveren toegepast, met panhard- èn stabilisatorstang.
De Flavia heeft standaard op alle wielen schijfremmen en een gescheiden remsysteem met rembekrachtiging. Stuurbekrachtiging was vanaf 1967 leverbaar.

Over de styling van de berlina zijn we na 40 jaar nog niet uitgesproken en in 1967 kwam er een restyle, de Milleotto. Na de overname door Fiat kwam er in 1971 een tweede restyle en werd de auto omgedoopt tot 2000. Pininfarina ontwierp en bouwde de wonderschone Coupé, Vignale de Convertible en Zagato de Sport met zelfs voor zijn doen een heel extreme vormgeving.


Carrosserie:

Motor:





Versnellingsbak:


Banden:
Wielbasis:
Gewicht:
Productie-aantal:
Topsnelheid:

Zelfdragende carrosserie met vóór een subframe voor wielophanging, motor en versnellingsbak.
Aluminium viercilinder boxermotor met twee nokkenassen in het carter, 1488, 1490, 1500, 1727, 1800, 1816 en 1991 cc. Optioneel vanaf 1965 met Kugelfischer mechanische benzine-inspuiting en vanaf 1971 met Bosch D-jetronic elektronische inspuiting. 78 tot 126 pk.
Volledig gesynchroniseerde vierversnellingsbak, vijfbak optioneel op de 2000 en standaard op de 2000 Injectie.
165-15, 175-14 voor de 2000.
2650 mm, Coupe, Convertible en Sport 2480 mm.
Circa 1200 Kg., Sport circa 1100 kg.
Circa 110.000.
150 voor de Berlina 1500, tot 190 km/h voor de 2000 HF.

 

>> TERUG