Lancia als coureur in dienst van FIAT, 1907


Alfa Corsa, 1908


Beta, 1909


Theta, 1913


Theta Landaulette Schutter en van Bakel, 1919


Trikappa, circa 1923


Kappa

PRE-LAMBDAMODELLEN,
van Alfa tot Trikappa
>> TERUG


Wat mij altijd zo opvalt, ja zelfs tegenvalt, is dat de vroege Lancia’s zo gewoon zijn met een simpel ladderchassis, starre assen en een vier cilinder zijklep motor. Van de Alfa van 1907 tot de Dikappa van 1921 is de Lancia weliswaar een goedgebouwde auto, maar bepaald niet innoverend of vooruitstrevend. Pas met de Kappa uit 1919 kwam er een afneembare cilinderkop, gevolgd door kopkleppen in 1921 met de Dikappa. Wel was de Theta in 1913 een van de eerste Europese auto’s met standaard een complete elektrische installatie. Waarschijnlijk was het wel verstandig om eerst met behulp van conventionele, degelijk gebouwde auto’s een goede reputatie op te bouwen. Een nieuw merk èn exotische techniek, dat schrikt potentiële kopers maar af.

Pas in 1919 werd het interessant, met een V12 prototype met een blokhoek van maar 22° tussen de cilinderbanken. Daardoor kon één cilinderkop gemonteerd worden en was de motor nauwelijks langer of breder dan een zes cilinder in lijn! De V-motor met kleine blokhoek is een uniek kenmerk van Lancia geworden en is van de Trikappa van 1919 doorlopend toegepast tot de laatste Fulvia in 1976. Het vergt gecompliceerde gietstukken en Volkswagen is de enige andere autofabriek die het heeft aangedurfd, met de VR6 die in 1991 in productie ging.

Alfa, 1907-1908
Viercilinder zijklepper, 2543 cc, 28 pk, 90 km/h.

Dialfa, 1907-1908
Zescilinder zijklepper, 3815 cc, 40 pk, 110 km/h.

Beta, 1909
Viercilinder zijklepper, 3120 cc, 34 pk, 95 km/h.

Gamma, 1910
Viercilinder zijklepper, 3460 cc, 40 pk, 110 km/h.

Delta, 1911
Viercilinder zijklepper, 4080 cc, 60 pk, 115 km/h.

Epsilon, 1911-1913
Viercilinder zijklepper, 4080 cc, 60 pk, 115 km/h.

Eta, 1913
Viercilinder zijklepper, 4080 cc, 60 pk, 115 km/h.

Zeta, 1912-1916
Viercilinder zijklepper, 2620 cc, 35 pk, 100 km/h.

Theta, 1913-1918
Viercilinder zijklepper, 4940 cc, 70 pk, 120 km/h.

Kappa, 1919-1922
Viercilinder zijklepper, 4940 cc, 70 pk, 120 km/h.

Dikappa, 1921-1922
Viercilinder kopklepper, 4940 cc, 87 pk, 125 km/h.

Trikappa, 1922-1925
V-8, bovenliggende nokkenas, 4594 cc, 98 pk, 130 km/h.

 

>> TERUG