De Appia is het kleine zusje van de Aurelia, echter zonder dat concessies
zijn gedaan aan kwaliteit en technische verfijning. Identiek qua styling
maar met een 1100 cc viercilinder V-motor en een starre achteras op
bladveren. De Appiamotor is de meest compacte motor die Lancia ooit
heeft gemaakt. De blokhoek bedraagt maar 10°14’ en door een
krukas met maar twee hoofdlagers te gebruiken, konden de cilinders nog
dichter bij elkaar staan en is de motor net zo lang als een A4’tje.
Twee nokkenassen zijn hoog in het carter gemonteerd en bedienen de
kleppen via stoterstangen en tuimelaars.
Hoewel de Appia de uitstraling van de Aurelia mist was de eerste commercieel
veel belangrijker voor Lancia dan de Aurelia. Terwijl van de opvolger,
de Fulvia, het coupémodel het meest verkocht is, zijn van de
Appia relatief heel weinig coupé’s en cabriolets gebouwd.
Meest opvallend zijn de Appia GT, GTE en Sport van Zagato met aluminium
carrosserie, maar die fraaie Zagato’s zijn in de sport nooit zo
succesvol geweest als de Aurelia GT. Voor de Alfa Giulietta’s
met 1300 cc motor was de Appia Zagato meestal geen partij.
|
Carrosserie:
Motor:
Versnellingsbak:
Banden:
Wielbasis:
Gewicht:
Productie-aantal:
Topsnelheid: |
Zelfdragende carrosserie of platformchassis
voor de coupé- en cabrioletmodellen.
V4 met een blokhoek van 10°14’ en twee nokkenassen hoog
in het carter, 1090 cc, 38 tot 43 pk voor de sedan, tot 60 pk voor
de coupé en cabriolet.
Vier versnellingen, 2/3/4 gesynchroniseerd.
155-15, 155-14 voor 3e serie sedan.
2480 mm, vanaf 2e serie 2510 mm, Zagato Sport 2350 mm.
820 - 920 kg, GTE 810 kg.
Circa 105.000.
sedan 120-132 km/h, overige modellen tot 160 km/h. |