|
ARTENA & ASTURA 1931 – 1940,
een dubbel ontwerp |
|
De Lambda was in tien jaar
tijd van een lichte toerwagen steeds meer een luxeauto geworden en daarom
was besloten, om de opvolger van de Lambda in twee uitvoeringen uit te
brengen. De Artena als het viercilinder basismodel, een onverwoestbaar
werkpaard, en de Astura voor het hogere marktsegment en met hetzelfde
chassis als de Artena, maar met een achtcilinder motor. Er was ondertussen
een economische crisis, dus een besparing in de ontwikkelings- en productiekosten
was verstandig.
De Artena en Astura hebben een conventioneel stalen chassis van doosvormige
kokers, met achter een starre as en bladveren. Vóór vinden
we nu de definitieve versie van de typische Lanciavooras, nu zonder de
extra steunen naar de bovenkant van de radiateur. De hele vooras kan nu
simpel gedemonteerd worden. Beide modellen hebben een V-motor met een
kleine blokhoek en een bovenliggende nokkenas. De perfecte symmetrie maakt
de Asturamotor tot één van de mooiste Lanciamotoren. De
V8 is nauwelijks langer en iets breder dan een conventionele viercilinder
lijnmotor en kon daarom zonder veel problemen in het ook voor de Artena
bestemde chassis gemonteerd worden. Op het Asturachassis zijn de mooiste
carrosserieën gebouwd die de Italiaanse carrozzeria’s konden
bedenken, maar soms wel met fascistoïde trekken.
Artena:
|
Carrosserie:
Motor:
Versnellingsbak:
Banden:
Wielbasis:
Gewicht:
Productie-aantal:
Topsnelheid: |
Geperst plaatstaal, gelast tot dichte
kokers en met een kruisversteviging.
V4 met een blokhoek van 17° en een bovenliggende nokkenas, 1924
cc, 54 pk.
Vier versnellingen, ongesynchroniseerd.
14x45.
2990 mm, 3e serie 2950/3140 mm.
1150 kg. (1e serie berlina).
Circa 5.500.
115 km/h. |
Astura:
|
Carrosserie:
Motor:
Versnellingsbak:
Banden:
Wielbasis:
Gewicht:
Productie-aantal:
Topsnelheid: |
Geperst plaatstaal, gelast tot dichte
kokers en met een kruisversteviging.
V8 met een blokhoek van 19° en een bovenliggende nokkenas, 2604
cc, 72 pk. Vanaf de 3e serie een blokhoek van 19°30’, 2972
cc, 82 pk.
Vier versnellingen, ongesynchroniseerd.
15x45, 4e serie 16x45.
3177 mm, 3e serie 3100/3332 mm, 4e serie 3475 mm.
1250 kg. (1e serie berlina).
Circa 2.900.
125 km/h. |
|