B10 Berlina, 1951


B12 Berlina, 1954


B50 cabriolet Pinin Farina


B20 coupé, Mille Miglia 1951


B24 Convertible Pinin Farina

AURELIA 1950-1958,
met de eerste GT
>> TERUG


Technisch en kwalitatief is de Aurelia het hoogtepunt in de Lanciageschiedenis. Terwijl het armoe troef was in het door de oorlog berooide Italië, is dit een auto in de ontwikkeling waarvan kosten nog moeiten zijn gespaard. Geen exclusieve race- of sportwagen, maar een ingetogen en comfortabele vierdeurs sedan (berlina in ‘t Italiaans) met onder de korte motorkap de eerste productie V-zesmotor ter wereld, geheel van aluminium en met de koppeling en versnellingsbak achterin geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. Rondom onafhankelijke wielophanging, vóór wederom van het type ‘sliding pillar’ (verende fusee) en achter schuingeplaatste driehoeksdraagarmen. Een nieuw ontwerp dat later door o.a. BMW en Mercedes-Benz gekopieerd zal worden. Van voor tot achter een dubbel uitlaatsysteem en portieren, motorkap, kofferklep en spatborden van aluminium voor gewichtsbesparing.

Het best bekend is de coupé, de B20, die historie schreef door een maand na de introductie al 2e te worden in de Mille Miglia van 1951. Een 2 liter toerwagen die in deze totaal verregende race uiteindelijk sneller bleek dan pure rensportwagens van merken als Ferrari, Maserati en Alfa Romeo met motoren tot wel 4½ liter inhoud! De B20 was de eerst die de letter GT voor Gran Turismo gebruikte, als aanduiding om op hoge snelheid grote afstanden comfortabel af te kunnen leggen.
De Aurelia Spider, de B24, is een ontwerp van Pinin Farina en geldt als één van de mooiste en duurste naoorlogse Lancia’s.


Carrosserie:

Motor:


Versnellingsbak:


Banden:
Wielbasis:
Gewicht:
Productie-aantal:
Topsnelheid:
Zelfdragende carrosserie of platform chassis voor speciale carrosserieën.
Aluminium V6, met een blokhoek van 60° en een enkele onderliggende nokkenas, 1754, 1991, 2266 en 2451 cc, 56 tot 118 pk.
Vier versnellingen, 2/3/4 gesynchroniseerd, samengebouwd met koppeling, differentieel en remmen en achter gemonteerd.
165-400.
2860 mm, B20 2660 mm, B24 2450 mm.
1080 tot 1250 kg., Coupé 1000 - 1250 kg.
Circa 16.000.
135 - 185 km/h.

 

>> TERUG