
Berlina Pinin Farina

Tourer Viotti, 1931

Sports Saloon Carlton, 1934

Cabriolet Pinin Farina, 1933
|
DILAMBDA 1929 – 1935,
een criminele achtergrond |
|
Na de succesvolle introductie van de Lambda werd begonnen met de ontwikkeling
van een iets grotere auto met een V8 motor. Dit project kwam in een stroomversnelling
toen Lancia werd benaderd door een Amerikaanse zakenman met het plan om
in Amerika een nieuwe fabriek te bouwen. Amerikanen zouden de fabriek
financieren en Lancia zou een auto ontwerpen voor de Amerikaanse markt.
Toen Lancia eind 1927 met de prototypen naar New York reisde bleek het
om zwendel te gaan, opgezet om aandelen te verkopen in een onderneming
die niet meer dan een luchtbel was.
Het ontwerp werd vervolgens aangepast aan de Europese markt en door Lancia
zelf in productie genomen. De Dilambda heeft uiteraard de voorwielophanging
met verende fusees en verder een modern maar conventioneel chassis waarop
carrossiers zich konden uitleven. Door het Amerikaanse avontuur was het
een grote, zware auto geworden, uitgebracht in het topsegment van de markt
en meestal voorzien van een statige carrosserie. In zijn klasse is de
Dilambda een goedrijdende auto, maar met zijn 4 liter V8 met bovenliggende
nokkenas net niet stil genoeg in vergelijking tot de concurrentie.
Carrosserie:
Motor:
Versnellingsbak:
Banden:
Wielbasis:
Gewicht:
Productie-aantal:
Topsnelheid:
|
Geperst plaatstaal, gelast tot dichte
kokers en met een kruisversteviging.
V8 met een blokhoek van 24° met een kettingaangedreven bovenliggende
nokkenas, 3960 cc, 100 pk.
Vier versnellingen, ongesynchroniseerd.
16x50, 2e serie 16x45.
3290 of 3475 mm.
Circa 1900 kg.
Circa 1.700.
120 Km/h. |
|