Wat is de laatste echte Lancia? Voor de één de Aprilia omdat
daar Vincenzo zelf de hand nog in heeft gehad, voor de ander de Appia
omdat echte Lancia’s een ‘sliding pillar’ voorwielophanging
hebben. Voor mij echter is de Gamma met al zijn gebreken en tekortkomingen
de laatste echte Lancia.
De Beta die als eerste na de overname door Fiat werd uitgebracht was duidelijk
een Fiatproduct, met dwars voorin de beroemde ‘Lampredi’ dubbelnokker
uit de Fiat 125. Voor de Gamma mochten de Lanciaconstructeurs met een
wit vel papier beginnen en kozen zij voor een voorwielaandrijver met een
viercilinder boxermotor en rondom onafhankelijke wielophanging van het
McPhersontype (vergelijkbaar met de Beta). Zowel de schitterende Berlina
als de al even geslaagde Coupé waren ontworpen door Pininfarina
en hebben buitengewoon goede rijeigenschappen door de lichte, compacte
en laag gemonteerde boxermotor.
Een motor met maar vier cilinders werd echter te min bevonden voor het
hogere marktsegment, terwijl de kwaliteit en afwerking ook te wensen over
lieten. Grote technische problemen met de koeling en de nokkenasaandrijving
maken de Gamma tot de minst geliefde Lancia. Het mislukken van de Gamma
betekende ook het einde van een eigen ontwerptraditie, vanaf nu zijn alle
Lancia’s gebaseerd op Fiat techniek. Het einde van een tijdperk.
|
Carrosserie:
Motor:
Versnellingsbak:
Banden:
Wielbasis:
Gewicht:
Productie-aantal:
Topsnelheid: |
Zelfdragende stalen carrosserie
Viercilinder boxermotor met in iedere kop een bovenliggende nokkenas
aangedreven door 2 getande riemen, 1999 en 2484 cc, 120 en 140 pk.
Vijfversnellingsbak of automaat met 3 versnellingen.
185/70-14.
2670 mm, coupé 2555 mm.
sedan 1320 kg., coupé 1270 kg.
Circa 22.000.
190 km/h. |
|