Tot de tweede wereldoorlog bouwde een autofabriek vaak alleen maar het
technische gedeelte, dus een chassis met de wielophanging, motor en versnellingsbak
en alle andere mechanische onderdelen. Op dat chassis werd vervolgens
een carrosserie gebouwd, aanvankelijk door koetsbouwers en na 1920 steeds
vaker door een eigen carrosserieafdeling. Dat chassis en carrosserie door
verschillende fabrieken werden gemaakt leverde natuurlijk niet altijd
een afgewogen ontwerp op en zo’n chassis van zware stalen balken
lijkt erg stevig maar is dat bepaald niet. De Lambda ging in 1922 in productie
met een zelfdragende carrosserie en maakte daarmee niet alleen in één
klap alle andere auto’s gedateerd, maar eigenlijk ook de meeste
auto’s van de komende twintig jaar!
Techniek en carrosserie waren bij de Lambda als één geheel
ontworpen. Zo dragen de kofferbak en de cardantunnel in belangrijke mate
bij aan de stijfheid van de dragende structuur. Door de stoelen naast
de cardantunnel te plaatsen werd een lage bouw van de wagen mogelijk.
De aluminium motor van 2,1 liter is een V-motor met een kleine blokhoek
en verder is de Lambda de eerste Lancia met vierwielremmen en een onafhankelijke
voorwielophanging. Lancia koos voor een voorwielophanging met verende
fusees - de Britten noemen dat ‘sliding pillars’ - waarbij
het wiel met een minimum aan onafgeveerd gewicht rechtstandig omhoog en
omlaag beweegt. Alle Lancia’s tot eind jaren vijftig zullen dit
systeem gebruiken.
De onafhankelijke carrosseriebouwers uit die tijd zagen de dragende carrosseriestructuur
echter als een beperking, vooral voor gesloten modellen, en uiteindelijk
zwichtte Lancia voor de kritiek en kregen de laatste Lambda’s alsnog
een chassis. Ook de daaropvolgende modellen Dilambda, Artena en Astura
waren op dat punt van conventionele bouw.
Carrosserie:
Motor:
Versnellingsbak:
Banden:
Wielbasis:
Gewicht:
Productie-aantal:
Topsnelheid:
|
Vierdeurs ‘Torpedo’, vanaf
de 8e serie echter met platformchassis.
Aluminium V4 met een blokhoek van 13° en een bovenliggende
nokkenas, 2120 cc. 49 pk, 2370 cc. 60 pk, 2570 cc. 69 pk.
Drie versnellingen, vanaf 1925 vier versnellingen.
Hielbanden, vanaf 1928 15x50 ‘normale’ Michelinbanden.
3100 mm en 3450 mm.
Circa 1225 kg.
Circa 13.000
110-120 km/h. |
|